Strona główna » Hybrydowe Impulsy dla ŁKA

Hybrydowe Impulsy dla ŁKA

  • przez
25 kwietnia 2022 |Opole Zachodnie| 31WEha-001 wyjeżdża z Opola w kierunku Wrocławia.

Szóstego kwietnia 2021 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozstrzygnęła przetarg na dostawę 3 dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap IV”. Zwycięzcą został nowosądecki „Newag” – jego oferta spełniła warunki udziału w postępowaniu, w pełni odpowiada wymaganiom Zamawiającego, jak również przedstawia korzystny bilans ceny oraz pozostałych kryteriów oceny oferty. Maksymalna łączna całkowita cena za realizację zamówienia podstawowego wynosi  
102 766 500,00 zł brutto, w tym:

  • cena dostawy 3 sztuk pojazdów  – 75 645 000,00 zł brutto (cena 1 szt. – 25 215 000,00 zł brutto),
  • cena utrzymania pojazdów (za 1 pkm) – 6,0270 zł.

Planowane jest dofinansowanie dostawy pojazdów na poziomie 85 % w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020. 

ŁKA przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji, dzięki któremu Spółka będzie mogła zamówić dodatkowe 2 pociągi w ramach realizacji umowy, bez konieczności prowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

Z nowymi zespołami trakcyjnymi ŁKA planuje uruchomić połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Opoczno oraz nr 53 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Spała. I tak z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów,  z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi.

W piątek, 23 lipca 2021 r. Prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski, Członek Zarządu ŁKA Jan Kotynia oraz Prezes NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek podpisali umowę na zakup trzech nowych pojazdów hybrydowych „Impuls 2” typu 31WEha przeznaczonych do wykonywania pasażerskich przewozów aglomeracyjnych i regionalnych w województwie łódzkim.

„Impuls 2” typu 36WEha jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz napędu elektrycznego posiada też napęd spalinowy, które pozwalają na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe zespoły trakcyjne w barwach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wyposażone są w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, hotspot Wi-Fi, ładowarki USB oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów jest klimatyzowany i w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Pojazdy Impuls 2 typu 36WEha mogą pomieścić 300 osób, z czego ponad 140 osób na miejscach siedzących. Pojazd może osiągać prędkość 160 km/h zasilany z sieci trakcyjnej, natomiast przy użyciu napędu spalinowego maksymalnie 120 km/h.

W dniu 25 kwietnia 2022 pierwszy egzemplarz oznaczony jako 31WEha-001 wykonywał jazdy testowe pomiędzy Opolem i Wrocławiem. Sprawdzano między innymi funkcjonowanie ETCS (European Train Control System) – wszystkie obecnie budowane nowe pojazdy muszą być w niego wyposażone. Zazwyczaj jazdy testowe przeprowadzano w okolicy Bolesławca na zachodnim odcinku magistrali E30, jednak obecnie trwają tam prace konserwacyjne i system jest tymczasowo wyłączony.

ETCS to nowoczesny system bezpieczeństwa zapewniający przeniesienie informacji o maksymalnej dopuszczalnej prędkości z sygnalizatorów przytorowych do kabiny pojazdu oraz kontrolę reakcji maszynisty na te sygnały. System opiera się na cyfrowej transmisji danych poprzez (w zależności od poziomu): eurobalisy, europętle, łączność radiową GSM-R lub moduły STM (umożliwiające pobieranie danych z rozwiązań narodowych). Maszynista otrzymuje informacje o dopuszczalnej prędkości oraz zajętości szlaku. W porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami na polskiej kolei system ten zapewnia o wiele większe bezpieczeństwo niż SHP (Samoczynne Hamowania Pociągu), którego działanie nie jest powiązane z obrazami wyświetlanymi na sygnalizatorach, jedynie z ich położeniem. Zgodnie z wymaganiami prawnymi, system ETCS jest niezbędny do prowadzenia pociągu z prędkością powyżej 160 km/h, lub jednoosobowej obsługi trakcyjnej powyżej 130 km/h. System ten wprowadzany jest sukcesywnie w całej Europie i w (dalekiej) przyszłości ma zastąpić krajowe systemy bezpieczeństwa.

W artykule wykorzystano materiały prasowe ŁKA, NEWAG S.A.

Źródło: radziol.pl

Skip to content