ŁKA przedstawiła pierwsze wyniki frekwencji na nowej linii do Spały. Dane wskazują na bardzo duże zainteresowanie przewozami, ale na razie nie zapadła decyzja o rozszerzeniu oferty na wszystkie dni tygodnia. Dostarczone niedługo przed inauguracją przewozów hybrydowe Impulsy z Newagu są wykorzystywane także na liniach zelektryfikowanych, a ich eksploatacja przebiega bez problemów.
Regularne połączenia pasażerskie na krótkiej, niezelektryfikowanej linii biegnącej z Tomaszowa Mazowieckiego do Spały były utrzymywane do przełomu lat 80. i 90. zeszłego stulecia. Choć potem trasa była używana w ruchu turystycznym, na powrót pociągów rozkładowych i dostępnych na zasadach ogólnych trzeba było czekać do początku lipca tego roku. Wówczas ŁKA uruchomiła kursy w bezpośredniej relacji z i do Łodzi realizowane w soboty i niedziele przez cały rok.
Średnio setka podróżnych w pociągu
Spała to popularna miejscowość wypoczynkowa, więc szczytu popularności połączenia należy spodziewać się w okresie letnim. Pierwszy miesiąc funkcjonowania nowej linii zdecydowanie potwierdził wysokie zainteresowanie przewozami do letniska. –– W kierunku do Spały przewieźliśmy średnio 210 osób dziennie – mówi Iwona Borowińska, koordynator ds. promocji w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Rozkład jazdy zakłada dwie pary kursów, co oznacza, że w każdym z sobotnio-niedzielnych pociągów wyjeżdżających z Łodzi w kierunku Spały znalazło się przeciętnie 105 pasażerów.
Wyższa była przy tym rzecz jasna frekwencja w pociągu porannym. Więcej pasażerów decydowało się natomiast na powrót do Łodzi popołudniu. Zapełnienie pociągów do Łodzi było przy tym nieco niższe, bo w każdym z nich znalazło się średnio 89 podróżnych. Uśredniając wyniki dla obu kierunków, należy więc stwierdzić, że każdy kurs przyciągnął statystycznie 97 osób. Oferta ma więc póki co zostać utrzymana na dotychczasowym poziomie. – W 2022 i 2023 r. pociągi będą kursować w każdy weekend – zapowiada nasza rozmówczyni.
Nowe Impulsy spisują się bez zarzutu
Nie wyklucza ona przy tym ewentualnego wprowadzenia do rozkładu jazdy kursów realizowanych w dni robocze, choć na razie nie ma takich skonkretyzowanych planów. Aktualnie jednostki 36WEha z napędem hybrydowym są więc wykorzystywane także na trasach, na których nie jest konieczne użycie napędu spalinowego. – W ostatnim czasie pojazdy te obsługiwały m.in. linie komunikacyjne Łódź – Zgierz, Łódź – Kutno czy Łódź – Skierniewice – usłyszeliśmy od przedstawicielki ŁKA.
Dostarczone pod koniec zeszłego kwartału Impulsy są pierwszymi pojazdami we flocie łódzkiego przewoźnika, które umożliwiają prowadzenie ruchu na liniach bez sieci trakcyjnej. Jak zapewniła nas Iwona Borowińska, ich eksploatacja przebiega bez żadnych zakłóceń. – Od momentu przekazania ich do użytkowania pojazdy 36WEha spełniają wymagane współczynniki niezawodności i gotowości – stwierdza
Źródło: rynek-kolejowy.plhttps://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/lodzkie-wysoka-frekwencja-w-nowych-pociagach-do-spaly–109341.html